wtorek, 30 kwietnia, 2024
Google search engine
Strona głównaArtykułyWiemy, jak naprawić Białostocką Komunikację Miejską!

Wiemy, jak naprawić Białostocką Komunikację Miejską!

Jako Komitet Wyborczy Wyborców Spoza Sitwy zawsze słuchamy głosu i potrzeb mieszkańców Białegostoku. Wysłuchaliśmy ich również w kwestii problemów z komunikacją miejską. Oto co usłyszeliśmy:

Rażącym problemem jest tak zwany intermodalny węzeł komunikacyjny. Jest to zestaw
przystanków autobusowych usytuowanych pomiędzy ul. Bohaterów Monte Cassino, a wciąż
modernizowanymi torami kolejowymi. Został on wybudowany w celu zintegrowania komunikacji miejskiej, regionalnej i kolejowej. Okazuje się jednak, że ruch jest tutaj generowany sztucznie!

Jak wynika z doniesień jednego z kierowców BKM, przykładowo linia autobusowa nr 19, wysadza ludzi na jednym z przystanków, następnie objeżdża wszystkie perony węzła komunikacyjnego, żeby sprawić wrażenie, że są one używane, po czym dopiero podjeżdża pod słynny galeriowiec, stamtąd zabiera pasażerów i jedzie dalej. Na owym pustym objeździe, według zeznań kierowcy, traci on około 3-4 minut. Są to minuty oczywiście zmarnowane, jest to zmarnowane paliwo, jest to zmarnowana praca kierowcy, jest to zmarnowany czas pasażerów czekających na autobus.

Kolejnym ciekawym faktem jest, że na intermodalny węzeł komunikacyjny nie są wpuszczani prywatni, regionalni przewoźnicy. Istnieją prywatne linie autobusowe które obsługują np. Juchnowiec Kościelny, Czarną Białostocką, Sokółkę, Dobrzyniewo Duże i kilka innych okolicznych miejscowości. Wiele osób dojeżdża do Białegostoku właśnie tymi prywatnymi liniami. Administracja Miejska stwierdziła jednak, że prywatne autobusy nie mogą zabierać ludzi korzystając z pustych peronów węzła komunikacyjnego (tych samych, które objeżdżają puste miejskie autobusy tworząc pozory ruchu pasażerskiego). Aby stworzyć prowizoryczny przystanek dla tych przewoźników, przekształcono i zlikwidowano parking pod nowo powstałą galerią.

Z naszych danych wynika, że w wielu Polskich miastach dla przewoźników prywatnych
udostępnionych jest między 90-100 % przystanków miejskich, w Białymstoku natomiast jest to szacunkowo około 11%…

Integracja komunikacji miejskiej, regionalnej i kolejowej jest oczywiście potrzebna, dlaczego więc wybudowany węzeł komunikacyjny nie jest wykorzystywany zgodnie z przeznaczeniem?

Zwraca uwagę również fakt, że Białystok posiada aż 3 spółki obsługujące komunikację miejską! Są to Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o., Komunalne
Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Spółka z o.o. oraz Komunalny Zakład Komunikacyjny Sp. z o.o. Nie bardzo wiadomo po co nam aż 3 spółki komunikacji miejskiej, z czego każda oczywiście posiada oddzielny zarząd pobierający godziwe pensje. Z wstępnych danych przekazanych przez spółki, które potem otrzymaliśmy od Urzędu Miasta wynika, że wynagrodzenie zarządu w 2023 roku w spółce KPKM wyniosło około 286,8 tys. złotych, natomiast w spółkach KPK i KZK w tabelce figuruje brak danych.

Oczywistym staje się fakt, że konieczna jest gruntowna analiza wydatków poszczególnych spółek komunikacyjnych, w tym analiza zasad wynagradzania ich zarządów. Będzie to nasz priorytet po wygranych wyborach. Na podstawie danych jakie pozyskamy po tej analizie, zoptymalizujemy koszty utrzymania BKM. Natomiast już teraz uważamy, że owe 3 spółki powinny zostać połączone w jedną, a na rynek komunikacji miejskiej powinni zostać wpuszczeni prywatni przewoźnicy, aby powstała zdrowa konkurencja.

Niektóre konkretne rozwiązania możemy jednak zaproponować Państwu jeszcze przed wyborami. Są to zmiany w zakresie oferty biletowej:

  • zamiana biletu 30-minutowego na 40-minutowy
  • obniżenie ceny biletu 60-minutowego
  • wprowadzenie biletu 90-minutowego
  • wprowadzenie biletu rodzinnego 1-dniowego [bilet rodzinny 1-dniowy obowiązuje dla
    grupy od 2 (1 rodzic/opiekun i 1 dziecko do lat 16) do maksymalnie 7 osób (1 rodzic/opiekun i 6 dzieci do lat 16 lub 2 rodziców/opiekunów i 5 dzieci do lat 16)]
  • wprowadzenie biletu rodzinnego weekendowego [bilet weekendowy rodzinny ważny w
    sobotę i niedzielę, obowiązuje dla grupy od 2 (1 rodzic/opiekun i 1 dziecko do lat 16) do
    maksymalnie 7 osób (1 rodzic/opiekun i 6 dzieci do lat 16 lub 2 rodziców/opiekunów i 5 dzieci do lat 16)]
  • lub w miejsce rodzinnego biletu weekendowego wprowadzenie niedzieli z całkowicie
    darmową komunikacją miejską (decyzja zapadnie po analizie finansów BKM)

Poszerzenie oferty biletowej będzie proekologiczne! Zachęci mieszkańców Białegostoku do
szerszego korzystania z ekologicznego transportu publicznego. W przypadku turystów uatrakcyjni miasto dla zwiedzających oraz przyczyni się do zwiększenia wpływów w białostockiej gastronomii.

W przypadku wdrożenia darmowej komunikacji miejskiej w niedziele, rozwiązanie oprócz
zmniejszenia ruchu samochodowego przyczyni się do integracji rodzin oraz zwiększenia
aktywności konsumenckiej w gastronomii, rozrywce i kulturze, co poprawi kondycję ekonomiczną tych branż oraz pośrednio przełoży się na wzrost dochodów miasta.

Dla porównania załączamy dane obecnego systemu biletowego: CENY BILETÓW

Załączamy również odnośnik do zapisu LIVE z konferencji prasowej, gdzie nasz kandydat na prezydenta Pan Jarosław Galej szczegółowo opisuje patologie trapiące BKM oraz naszą wizję na jej uzdrowienie: LIVE

POPULARNE